OPD - Reisverslag uit Zimbabwe, Zimbabwe van Jojanneke Otte - WaarBenJij.nu OPD - Reisverslag uit Zimbabwe, Zimbabwe van Jojanneke Otte - WaarBenJij.nu

OPD

Blijf op de hoogte en volg Jojanneke

22 September 2012 | Zimbabwe, Zimbabwe

Deze week was OPD (outpatients department), de poliklinieken aan de beurt. Het is weer heel anders werken dan op de wards, maar wel interessant om alle patiënten te zien. Ik had gelukkig afgesproken met een verpleegkundige dat ik bij hen in de screeningrooms zou zitten, dus ik hoefde niet zoals de student nurses bloeddruk, temp en gewicht te meten bij alle patiënten. Ik heb deze week veel patiënten gezien, want iedereen die naar het ziekenhuis komt gaat allereerst naar de screening room. Daar schrijft de verpleegkundige de klachten en de observaties op, dan bepaald de verpleegkundige of de patiënt medicatie moet krijgen, of naar het lab moet voor testen of naar het spreekuur van de dokter moet. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn de dokters ook aanwezig op OPD, dus dan is het heel druk met patiënten. Op zo'n dag zijn er zo'n 70 a 80 patiënten die langskomen en dan zijn de mensen die met hun labresultaten nog even terugkomen niet meegeteld.
Die dagen was ik ook pas tegen 5 uur klaar. Dinsdag en donderdag zijn het iets rustigere dagen.

Het screenen en vooral verzinnen wat voor ziekte er nou bij past, is wel een leuke uitdaging. En dan merk ik dat ik meestal toch nog te weinig kennis heb. Of dat het ziektes zijn die in Nederland bijna niet voorkomen. Een vrouw gaf een hele omschrijving en ik wist het echt niet en zo zegt de verpleegkundige dat het wel een soort worm zal zijn. Heel veel patiënten komen met hoge bloeddruk klachten, mensen komen vaak laat met deze klachten naar het ziekenhuis, waardoor het percentage patiënten met CVA ook hoog is in dit land.

Gelukkig voor mij zijn er deze week ook verschillende astma patiënten langsgekomen. Dus ik heb een paar interviewtjes kunnen doen. Het was zondag en maandag erg koud, mistig en regenachtig. Daardoor hadden mensen meer last van astma. Ik moet dus maar op nog een paar koude regenachtige dagen hopen. Het was echt heel koud, in huis was het ook niet warm te krijgen, pas met veel kleren aan en dekens om mij heen was het een beetje lekker binnen. Dinsdag werd het gelukkig weer warmer en vandaag is het ongeveer 34 graden. Heerlijk om dan een dag vrij te hebben en heerlijk in de tuin te kunnen zitten.

Gisterenavond ben ik nog even een paar uur terug gegaan naar de verloskamer. Daar was een moeder van een tweeling aan het bevallen. De eerste was al geboren, maar de tweede lukte niet want die lag verkeerd. Na een poos proberen te draaien, werd besloten een keizersnee te doen en ik mocht mee. Echt heel bijzonder om te zien hoe zo'n baby uit de buik wordt gegraaid. Eerst was ik bang dat het niet meer leefde. Het was zo slap, grauw en het ademde niet. Maar gelukkig ging het nadat de verloskundige het kindje droog maakte en stimuleerde toch ademen. Daarna ben ik nog gebleven om te kijken hoe de arts alles dicht naaide. Toch wel leuker om alle lagen in het echt te zien, dan in de anatomie boeken.

Ik ga het weer afronden, het is weer tijd voor een potje tennis. Tegenover het huis van Mark en Annemarie Horst ligt een tennisveld. En zij hebben ook alle spullen. Dus deze week hebben de nederlandse verloskundige en ik al 2 keer getennist. Om iets verder te komen dan de opslag willen we vandaag weer een poosje spelen.

Groetjes, Jojan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jojanneke

Actief sinds 18 Aug. 2012
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 4612

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 06 November 2012

Zimbabwe

Landen bezocht: